Άρθρο του Τάσου Μπαρτζώκα στην εφημερίδα Παρασκήνιο, φιλοξενείται σήμερα Κυριακή, στο οποίο γίνεται αναφορά στην σημασία της ψήφισης του νόμου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, που δίνει δυνατότητα ανάπτυξης στην περιφέρεια και ειδικά στην Ημαθία, αφού οι αρχαιολογικοί θησαυροί αποτελούν βήμα για αξιοποίηση ανάλογων πανεπιστημίων, όπως και ο τομέας της οινοποιίας, στην περιοχή της Νάουσας.
Όπως αναφέρει, τέτοιες ενέργειες συμβάλουν στον εκπαιδευτικό τουρισμό και τα οικονομικά οφέλη για την τοπική κοινωνία.
Διαβάστε όλη την συνέντευξη του Τάσου Μπαρτζώκα.
H ψήφιση του νόμου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια δημιούργησε ένα νέο τοπίο στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση. Η Ελλάδα έχει πλέον την ευκαιρία να εξελιχθεί σε διεθνή κόμβο εκπαίδευσης, προσελκύοντας επενδύσεις και φοιτητές.
Το μεγάλο στοίχημα, ωστόσο, είναι η περιφερειακή ανάπτυξη μέσα από τη δημιουργία πανεπιστημιακών δομών εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Για χρόνια, η συγκέντρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και η φυγή Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό στερούσαν από την Περιφέρεια ευκαιρίες ανάπτυξης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, περίπου 40.000 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν στο εξωτερικό, δαπανώντας 1,2 δισ. ευρώ ετησίως σε δίδακτρα και διαβίωση. Η εισροή διεθνών πανεπιστημίων και η δημιουργία νέων δομών μπορεί να ανατρέψουν αυτή την τάση, ενισχύοντας την οικονομία της Περιφέρειας. Η Ελλάδα διαθέτει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούν να αξιοποιηθούν από τα μη κρατικά πανεπιστήμια.
Οι αρχαιολογικοί χώροι όπως η Βεργίνα, η Δήλος και οι Δελφοί προσφέρουν το ιδανικό περιβάλλον για σπουδές στην αρχαιολογία και την πολιτιστική διαχείριση. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες συνεχίζονται σε πολλά σημεία της χώρας, μπορούν να αποτελέσουν εργαστήρια πρακτικής εξάσκησης για φοιτητές και ερευνητές.
Παράλληλα, τα αρχαία θέατρα, από την Επίδαυρο έως τη Δωδώνη, προσφέρουν ανεκτίμητες ευκαιρίες για σπουδές γίας και παραστατικών τεχνών. Η Μακεδονία, η Ήπειρος και η Κρήτη αποτε λούν κέντρα μελέτης της παραδοσιακής κής και λαογραφίας, που θα μπορούσαν να προσελκύσουν πανεπιστήμια όπως το Berklee Col-lege of Music.
Στον τομέα των φυσικών επιστημών, περιοχές όπως η Νάουσα, η Νεμέα και η Σαντορίνη θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν προγράμματα οινολογίας συνδυάζοντας θεωρητική κατάρτιση με πρακτική εκπαίδευση στα τοπικά οινοποιεία, συνεργαζόμενες με κορυφαία ευρωπαϊκά πανε πιστήμια από τη Γαλλία και την Ιταλία.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα διεθνούς ακαδημαϊκής παρουσίας είναι το Villa I Tatti, το ερευνητικό κέντρο του Harvard στην Ιταλία, που συνδυάζει τη μελέτη της Αναγέννησης με την αξιοποίηση ενός ιστορικού χώρου. Αυτό το μοντέλο μπορεί να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα, σε τομείς όπως η αρχαιολογία, η ιστορία της τεχνης και η πολιτιστική διαχείριση.
Η ανάπτυξη των μη κρατικών πανεπιστημίων δεν αφορά μόνο την εκπαίδευση. Πρόκειται για μια συνολική οικονομική και κοινωνική επένδυση, γιατί αυτό που συζητάμε είναι ο εκπαιδευτικός τουρισμός.
Οι φοιτητές και οι ερευνητές που θα έρθουν από το εξωτερικό θα ενισχύσουν την τοπική αγορά, ενώ τα πανεπιστήμια θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα τονώσουν την καινοτομία.
Έτσι, η Περιφέρεια μπορεί να αναδειχθεί ως προορισμός εκπαιδευτικού τουρισμού, προγράμματα εξειδίκευσης και σεμινάρια. Άλλωστε, είναι πιο εύκολο να δημιουργηθούν σύγχρονες πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις στην επαρχία, λόγω χαμηλότερου κόστους γης και ανάπτυξης.
Μη ξεχνάμε ότι η Ελλάδα πλέον διαθέτει υποδομές, καλό οδικό δίκτυο και αεροδρόμια σχεδόν σε όλη τη χώρα, επιτρέποντας την εύκολη πρόσβαση από τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Το στοίχημα, όμως, δεν θα κερδηθεί από μόνο του. Η ελληνική Περιφέρεια πρέπει να διεκδικήσει τη θέση της στον ακαδημαϊκό χάρτη, αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και προσελκύοντας πανεπιστήμια που θα επενδύσουν στην τοπική ανάπτυξη.
Αλλά και η κυβέρνηση οφείλει να δώσει τα κατάλληλα κίνητρα, ώστε τα νέα μη κρατικά πανε πιστήμια να επιλέξουν την επαρχία ως έδρα τους.
Μόνο έτσι η Ελλάδα θα μετατραπεί σε έναν πραγματικό εκπαιδευτικό κόμβο της ΝΑ Ευρώπης, με την Περιφέρεια να βρίσκεται στην καρδιά αυτής της μεταμόρφωσης.